Jak vybrat EET? Volte podle oboru i funkcí
15. 10. 2019 1 581

Podle čeho vybírat?

Volba pokladního zařízení záleží čistě na podnikateli. Měl by se rozhodovat podle segmentu, ve kterém působí, a také na základě svých očekávání. Pokladní systémy by měli být pro podnikatele přínosem a nijak je v jejich podnikání neomezovat. Co se týče funkcí, tak doporučujeme si všímat především zajištění podpory a aktualizací. Jen od zavedení EET se měnily parametry pokladen několikrát – např. změna kořenového certifikátu, změna výpočtu DPH, změna DIČ na účtence apod. Je dobré vědět, že je Vám s těmito změnami váš prodejce pomoci.

Odborníci se dále shodují, že je potřeba si pohlídat důvěryhodnost a stabilitu dodavatele daného řešení. Tedy, jestli bude dodané řešení i nadále spravovat prodejce, nebo výrobce a za jakých podmínek. Rozmyslet si tedy, zda nebude budoucí údržba řešení ve výsledku příliš drahá. Konkrétní příklad ukazuje Bohemiasoft s.r.o., dodavatel řešení Kasareal nabízející funkční produkt za 49 korun měsíčně. Pokud si zákazník zakoupí jiné řešení například za 2 tisíce jednorázově, je cena srovnatelná s jejich službou po cca 4 letech pronájmu. Pokud ale po 3 letech užívání bude mít zákazník se zakoupeným produktem konkurenční firmy problém, může se stát, že firma již nebude vůbec na trhu a zákazník musí pořídit úplně jiné nové řešení, popisuje Ladislav Kalina, projekt manažer z firmy Bohemiasoft. Nebo v lepším případě firma bude fungovat a nabídne zákazníkovi servis formou výjezdu technika, což může cenu za zakoupené řešení navýšit. Nekupovat nejlevnější řešení na trhu, obzvláště to bez jasně zajištěných aktualizací, nedoporučuje ani Hynek Pášma: Ze zkušeností z 1. a 2. vlny se jedná o krátkozraké řešení, které nakonec stojí mnohem více.

Obecně platí, že řešení za jednorázový poplatek nebude poskytovat dlouhodobý servis a jen těžko bude zavádět nějaké aktualizace. Snad jen s vyjímkou výrobce pokladních systémů KASA FIK. Systém i zákonné požadavky se přitom stále mění a je třeba na ně reagovat. Zásadním ukazatelem je nepochybně transparentnost cen a smluvních podmínek. Určitě není od věci prověřit ještě před nákupem několika dotazy zákaznický servis daného poskytovatele, nebo jeho prodejce. Ochota a odbornost pracovníků call centra mnohé napoví, radí Petr Menclík, výkonný ředitel Dotykačky.

Podle Laurenze Gröbnera, CEO ze společnosti helloCash, je nejdůležitější, aby pokladní systém byl v souladu s právními předpisy dané země a obsahoval všechny potřebné funkce. Podnikatel by podle nich měl zvážit, zda existují minimální podmínky u cílového poskytovatele pokladního systému a zda se účtují zvláštní poplatky. Další důležitou funkcí je také flexibilita systému, tedy kde a jak může být systém používán. Podle Petra Menclíka je dobré nebát se funkce konzultovat s obchodními zástupci poskytovatelů a zaměřit se na intuitivnost a uživatelskou přívětivost celého systému a na kvalitu hardwarového vybavení, které musí snést i náročnější podmínky.

Variant je spousta

Pokladní systém Dotykačka nabízí několik variant podle oborů. Například pro obchody, gastro provozy, stánky, ale také pro služby a řemeslníky. Jedná se o jednoduchý systém z hlediska obsluhy, který je spolehlivý a intuitivní. Zvládne tisíce účtů i položek a má neomezený počet jak transakcí, tak uživatelů. Pokladní systémy jsou navíc vybaveny velkým množstvím praktických služeb, jako je například mapa stolů nebo happy hours pro restauratéry, tak vzdálenou správu a skladovou aplikaci pro podnikatele s velkým množstvím skladových položek. Dotykačka nabízí aktualizací softwaru zdarma. Jinak je postavena na měsíčních paušálních platbách. To ovšem může uživateli z dlouhodobého časového horizontu přinést nemalé náklady spojené s provozem takovéhoto systému.

Dotykačka nabízí tři základní licence: SNADNO, NAPLNO a NEOMEZENĚ. Všechny licence samozřejmě odbaví povinnosti související s EET, všechny mají vzdálenou správu, umožňují zadat do systému neomezený počet položek a uživatelů, nabízejí nonstop telefonickou podporu a integrovaný kamerový a objednávkový systém. Liší se však množstvím zpřístupněných nadstavbových funkcí a množstvím proveditelných rezervací. Dražší paušály nabízejí skladovou aplikaci, hromadný import a export položek, API rozhraní k napojení na e-shopy a další systémy, exporty dat do účetních systémů či bezplatné platební terminály, vyjmenovává Petr Menclík.

Ve společnosti helloCash přikládají velký význam skutečnosti, že jejich pokladní systém splňuje všechny potřeby jejich zákazníků. Jejich pokladna je k dispozici jako aplikace přes prohlížeč i pro Apple (iPad, iMac, iPhone) a Android a tím pádem ji mohou zpřístupnit téměř každé společnosti. Nebo ji personalizovat pro konkrétní průmyslová odvětví, jako jsou kadeřnictví, maloobchodní služby nebo pohostinství.

Nabízejí celkem 4 různá řešení, z nichž základní model je k dispozici od 0 Kč. U tohoto modelu jsou k dispozici všechny základní funkce, stejně jako internetový obchod helloCash a možnost přehledných denních výpisů. Ve střední verzi helloCash jsou k dispozici všechny funkce základní verze plus další, jako je například funkce rychlého objednání, tisk denního výpisu jako PDF nebo správa poukázek. V prémiové verzi jsou aktivovány veškeré helloCash, včetně systému pro správu zboží, seznamu zásob, systému autorizace zaměstnanců a kontroly zaměstnanců, odesílání potvrzení přes WhatsApp a mnoho dalšího. Poslední verze je určena pro gastronomii. Nevýhodou toho to systému je však je nutnost dokoupení si externího příslušenství jako je třeba bezdrátová termotiskárna a také to, že krom nejnižší verze jsou ostatní placené, čímž se opět zvyšuje jejich nákladnost při používání v delším časovém horizontu.

Společnost KASA FIK se specializuje na vývoj pokladen v dlouhodobém horizontu a nabízí také širokou servisní sít v České republice. Samozřejmostí jsou jasně definované a srozumitelné podmínky při koupi pokladny a dlouhodobá péče o zákazníka v oblasti software i hardware, dodává David Obhlídal, CEO, jednatel z KASA FIK. Nabízí několik variant, které jsou určeny pro konkrétní potřeby podnikatelů, a to od nejjednodušších verzí pro splnění zákonných povinností spojených s EET až po sofistikované řešení náročných uživatelů po celém světě. Jedná se o ryze českou společnost, která svá zařízení prodává zejména prostřednictvím svých obchodních partnerů, jako je třeba společnost WIZORY s.r.o., prodávající pod obchodní značkou nejKASY. Navíc pokladní systémy výrobce KASA FIK jsou bez paušálů a s poskytovanou technickou a servisní podporou jak u samotných prodejců těchto poladních systémů, tak i samotným výrobce, společností KASA FIK.

U pokladního systému Kasareal není třeba dokupovat jakýkoliv hardware – pro používání v souladu se zákonem postačí běžný počítač, tablet nebo mobilní telefon s připojením na internet. V systému je možné nahlížet do historie vystavených dokladů a odeslaných dat na EET, které je možné v případě potřeby ručně i stornovat. Je zde také podpora tisku účtenek ve formátu pro specializované tiskárny nebo podpora skeneru čárových kódů. Lze využít propojení (výměnu dat produktů i objednávek) s účetními systémy Pohoda, Ekonom, Money S3, doplňuje Ladislav Kalina. Podnikatelé mohou zvolit také vyšší tarif i s vlastním e- shopem www.webareal.cz, díky kterému mohou prodávat fyzicky v prodejně i na internetu.

Produkty lze přitom zadat jen jednou a použít pro oba systémy. Tento pokladní systém není zcela vhodný pro řemeslníky, a nebo kadeřnická studia. Hodí se spíše pro větší e-shopové prodejny, nebo jako rozšíření již stávající pokladní aplikace.

MARKEETA obsahuje kompletní řešení – pokladnu a balíček služeb, ve které je zahrnuta licence, cloudové služby i zákaznická podpora a aktualizace. Nabízí široké spektrum balíčků služeb tak, aby splnily požadavky nenáročných zákazníků i provozů s více pokladnami nebo skladovým hospodářstvím. Aktuálně nabízí čtyři balíčky, které zahrnují mimo licence a cloudových služeb též zákaznickou podporu a legislativní aktualizace, a to po celou dobu, kdy zákazník hradí balíček. Bohužel i toto řešení je paušální a v dlouhodobém horizontu není pro uživatele finančné výhodným řešením.

Berte EET jako příležitost

Hynek Pášma radí závěrem nebrat EET jen jako nepříjemnou povinnost, protože vaše EET pokladna vám může pomoci posunout vaše podnikání. A to například akceptací platebních karet a podobně. S tím souhlasí také Petr Menclík, který doporučuje dívat se na EET jako na příležitost vylepšit efektivitu svého podnikání. Podle něj se k tomu buď dá přistupovat tak, že jen splním nejnutnější povinnost, nebo se pokusím z dané situace vytěžit maximum.

Martin Rykl v této souvislosti radí vše zajistit dříve, než poslední dny povinnosti používat EET. Registračních pokladen a systémů bude sice dostatek, ale je třeba si uvědomit, že instalace pokladny technikovi trvá cca hodinu a půl. Dále veškeré náležitosti, jako je vydání certifikátu anebo účet na portálu, jsou časově náročnější, vysvětluje.

První a druhá vlna už v praxi ukázaly, že naučit se s pokladnami pracovat není tak těžké a že si lze díky nadstavbovým funkcím ulehčit řadu procesů ve firmě – ať už jde o podklady pro účetnictví, elektronický rezervační systém, propojení s e-shopem či monitoring skladových zásob, to vše a mnohem víc se dá díky chytrému pokladnímu systému zvládat elektronicky, v jediném systému. Žijeme v 21. století, celý svět se digitalizuje a zákazníci očekávají servis na této úrovni. Je tedy víc než vhodné opustit papírové bloky, tužky a nepřehledné tabulky, když máme nástroje, s nimiž to lze zvládnout efektivněji, uzavírá.

Nejlépe uživatelsky hodnocené pokladní systémy jakou pak od českého výrobce společnosti KASA FIK, které můžete zakoupit včetně instalace našim technikem na stránkách www.nejkasy.cz

Zdroj :nejkasy.cz